سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهدویت در ادیان الهی -
حکمت گمشده مؤمن است، پس باید آن را بطلبد؛ حتی اگر در دست شروران باشد . [امام علی علیه السلام]

مهدویت در ادیان الهی

خصوصیات آیین یهود : یهودیان (پیروان حضرت موسی(ع)) با توجه به آثار دینی منتظر یک موعود و مصلحی هستند که البته حضرت

مسیح را بدین عنوان قبول ندارند. در حال حاضر نیز مسئله انتظار برای یهودیان حساس و نگران کننده است.  مسیحا:کلمه فارسی مسیحا

 از روی کلمه عبری ماشیح  یعنی مسح شده ساخته شده است که به لقب پادشاهان قدیم بنی اسراییل بود ولی در زمان های بعدی به

 فرمانروای آرمانی یهود گفته شد.یهودیان در سراسر تاریخ محنت بار خود هر گونه خواری و ذلت را با این امید تحمل کرده اند که روزی (مسیحا ) بیاید و آنان را از

گرداب درد و رنج نجات داده و پادشاه هستی گرداند.البته بعضی از یهودیان با تشکیل دولت صهیو نیستی  از آن جهت که آن را با آرمان مسیحایی خود مقایر دانسته مخالفت

کرده اند ولی سواد اعظم آن را رهگشایی به عصر مسیحا دانسته اند .

...

  


بشارت ظهور حضرت مهدی(عج) در کتاب تورات:

در کتاب تورات سفر تکوین مخلوقات،فصل 17،سفر 20 آمده است: ای ابراهیم دعایت را در حق اسماعیل شنیدم او را برکت داده  باز گردانیده به مقام ارجمند خواهم رساند و به وسیله مئد مئد(حضرت محمد(ص)) و دوازده امام انیسش او را امتحانی بزرگ خواهم داد.(2)

در کتاب ارمیای تورات ،باب 12چنین آمده است :  ((در جنگی که قبل از ظهور مصلح بزرگ جهان واقع می شود امینی برای کسی باقی نمی گذارد،سپس وعده امن وامان میدهد،پادشاه عادل مالک روی زمین می شود و عالم را بعداز آن که (در آن جنگ) دو سوم از اهلش نابود شود اصلاح کند.))(3)

 

 
بشارت ظهور حضرت مهدی (عج)درزبور داوود:
در زبور حضرت داوود(ع)تحت عنوان مزامیر در لابه لای کتب عهد عتیق  نوید ظهور حضرت آمده و جالب این که مطالبی که قرآن کریم درباره ظور حضرت حجت از زبور نقل کرده ،عینا در زبور فعلی موجود است:  

(( ما بعد از تورات در زبور داوود نوشتیم و در کتاب انبیای گذشته وعده دادیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد.))(4)

حضرت داوود در زبور گفته اند: ( زیرا که شریران منقطع میشوند اما متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شدو حال اندکست که شریر نیست  میشود که هرچند مکانش را جستجو نمایی ،تا پیدا خواهد بود اما متواضعان وارث زمین شده از کثرت سلامتی متلذذ خواهند شد(5))و در مورد پیامبر بزرگوار اسلام و امام زمان چنین می فرماید:

((ای خدا شرع و احکام خود را به( مالک،اشاره به پیامبر) و عدالت خود را به (ملک زاده،اشاره به امام زمان ) عطا فرما،تا این که قوم تو را به عدالت و فقرای تو را به انصاف حکم نماید از دریا تا به دریا و از نهر تا به اقصای زمین سلطنت خواهی نمود اسم او ابدا بماند.اسمش مثل آفتاب باقی بماند،در او مردمان برکت خواهند یافت و تمامی قبایل او راخجسته خواهند گفت بلکه اسم ذوالجلال او ابدا مبارک باد و تمامی زمین از حلالش پر شود.دعای داوود پسریسی تمام شد.))

 


 بشارت ظهور حضرت مهدی (عج)در کتاب اشعیای نبی
         

  اشعیای نبی یکی از پیامبران پیرو تورات است .وی بشارات فراوانی در مورد ظهور داده که به آن اشاره می نماییم.

((و نهالی از تنه(یسی) بیرون آمده ،شاخه از ریشه هایش خواهد شکفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت،یعنی روح حکمت و فهم و روح معرفت و ترس خداوند .وی مسکینان را به عدالت داوری خواهد کرد . کمربند کمرش عدالت خواهد بود و کمربند میانش امانت،و هیچ کس در تمامی کوه مقدس من ،ضرر و فسادی نخواهد کرد زیرا که جهان از معرفت خداوند پر خواهد بود مثل آب هایی که دریا را می پوشاند.( 1) منظور از نهالی کهاز تنه یسی خواهد رویید یکی از چهار شخصیت بزرگ روحانی  حضرت داوود ،سلیمان ،عیسی و حضرت حجه ابن الحسن می باشد . اما با تحقیق بیشتر مشخص می شود حضرت داوود و سلیمان فرزندان پسری یسی ،حضرت عیسی نواده دختری وی و امام زمان (عج) نیز از جانب مادرش نرجس خاتون (دختر یشوعا،پسر قیصر روم ،پادشاه روم از نسل داوود (ع) و مادرش از اولاد حواریون حضرت عیسی و نسب شریفش  به شمعون ،وصی حضزت عیسی (ع)، میرسد نواده دختری یسی می باشد.

 

 بشارت ظهور حضرت مهدی در کتاب بوئیل نبی:

در کتاب بوئیل نبی (از پیامبران پیرو تورات )در مورد ظهور حضرت مهدی ،نزول حضرت عیسی (ع)و محاکمه اسرائیل در آن روز سرنوشت ساز چنین آمده است:

(( آنگاه جمیع امت ها را جمع کرده به وادی (یهو شافاظ) فرود خواهم آورد و در آنجا با ایشان درباره قوم خود و میراث خویش ، اسرائیل ]را[ محاکمه خواهم نمود . زیرا که ایشان را در میان امتها پراکنده شاخته و زمین را تقسیم نموده اند و بر قوم من قرعه انداخته و پسری در عوض فاحشه داده و دختری به شراب فروخته اند تا بنوشند.))

 

بشارت ظهور حضرت مهدی (عج) در کتاب زکریای نبی:

در کتاب زکریای نبی چنین آمده است:

(( اینک روز خداوند می آید و غنیمت تو در میانت تقسیم خواهد شد و جمیع امت ها را به ضد اورشلیم برای جنگ جمع خواهم کرد و شهر را خواهند گرفت و خانه ها را تاراج خو.اهند نمود وو خداوند بیرون آمده با آن قوم ها مقاتله خواهد نمود چنانکه در روز جنگ مقاتله نمودو در آخر آن روز پایهای او بر کوه زیتون که از طرف مشرق به مقابل اورشلیم است خواهد ایستادو آن یک روز معروف خداوند خواهد بودوو یهوه (خدا) بر تمامی زمین پادشاه خواهد بود و در آن روز یهوه واحد خواهد بود و اسم او (واحد)(3) 

لازم به ذکر است در کتب عهدین کلمه خداوند بیشتر در مورد حضرت عیسی (ع) به کار رفته و جالب این که در این فراز بشارت محل فرود آمدن حضرت عیسی و یوم الله بودن آن روز و جهانی شدن اسلام و سقوط رژیم اشغالگر قدس دقیقا با روایات اسلامی مطابقت دارد.

 


بشارت ظهور حضرت حجت(عج) در کتاب خرقیال نبی: 

در این کتاب در مورد ظهور حضرت و سرنوشت رژیم اسرائیل و جهانی شدن این توحید در آن عصر درخشان آمده است:

((و تو أی پسر انسان ! خداوند (یهوه ) چنین می فرماید که بر هر جنس مرغان و به همه حیوانات صحرا بگو جمع شوید و بیایید و نزد قبانی من که آ، را برای شما ذبح می نمایم فراهم آیید.قربانی عظیمی که بر کوه های اسرائیل ، تا گوشت بخورید و خون بنوشید ،و خاندان اسرائیل از آن روز و بهد خواهند دانست که یهوه ،خدای ایشان من هستم و  امتها خواهند دانست که خاندان اسرائیل به سبب گناهان خودشان جلای وطن گردیدند،زیرا که به من خیانت ورزیدند))(1)

 


 بشارت ظهور حضرت مهدی (عج) در کتاب جحی نبی:

جحی پیامبر نیز از پیامبران پیرو تورات بود ، در کتاب وی بشارت ظهور حضرت بدین بیان آمده است:

(( یهوه صبایوت چنین می گوید:یک دفعه ی دیگر _و آن نیز بعد از اندک زمانی _آسمان ها و زمین و دریا و خشکی را متزلزل خواهم ساخت و تمامی امت ها را متزلزل خواهم ساختو فضیلت تمام امتها خواهد آمداین خانه را از جلال خود پر خواهم ساختجلال آخر این خانه از جلال اولش عظیم تر خواهد بود واز این مکان سلامتی را خواهم بخشید.))(2)

این بشارت پس از آن که به بعضی از نشانه های ظهور که در آسمان و زمین به وجود خواهد آمد اشاره    می کند مانند سایر کتب پیامبران پیشین به تشکیل حکومت جهانی اشاره کرده ،دولت او را جز’آخرین دولت ها به شمار آورده که توسط یگانه منجی عالم بشریت ایجاد می شود. تعبیر(فضیلت جمیع امتها) اشاره به رجعت حضرت مسیح (ع) و نزول او به بیت المقدس و همچنین ظهور بقیه الله الاعظم داردکه در آنجا نماز خواهد گزارد و حضرت عیسی (ع)به وی اقتدا خواهد کرد.

طبق کتاب روزگاررهایی این فراز ((آزروی جمیع امت ها برآورده خواهد شد))با روایات اسلامی کاملا منطبق است  زیرا در روایتی از امام حسن عسگری(ع) آمده است که به هنگام میلاد مبارک آن حضرت فرمودند: ((ستمگران گمان کردند که مرا به قتل می رسانند تا این دودمان را ریشه کن سازند ،ولی آن ها قدرت خدا را دیدند و او را موئمل نامید. ))(3)

مومل به معنای امید آینده و کسی که مورد آرزوی مردم است می باشد، در دعای افتتاح نیز آمده است :

(( اللهم وصل علی ولی امرک القائم المومل والعدل المنتظر)):پروردگارا چنین درود فرست بر ولی خودت ، آن قیام کننده ای که مورد امید همگان است و عدالت پیشه أی که همه مردمان در انتظار به سر می برند.(4)

               


بشارت ظهور حضرت حجه ابن الحسن (عج) درکتاب صفینای نبی:

(( خداوند در اندرونش عادل است و بی انصافی نمی نماید .هر بامداد حکم خود را روشن می کند و در این امر کوتاهی نمی نماید اما مرد ظالم حیا را نمی داند ، امتها را منقطع ساخته ام که بر جهای ایشان خراب شده است و کوچه های ایشان را آن چنان ویران کرده ام که عبور کننده أی از آن نباشد. شهر های ایشان چنان منهدم گردیده است که نه انسانی و نه ساکنی باقی مانده است و گفتم که أی کاشاز من ترسیده و ادب را قبول نمایی اما ایشان تمامی اعمال خویشتن را غاصب خواهند گردانید بنا بر این خداوند می فرماید منتظر شوید به روزی که طوایف را جمع نموده و ممالک را گرد هم آورم و شدت قهرم را به دست او بر سر ایشان بریزم زیرا که در آن  زمان تمام زمین به آتش سوخته خواهد شد آن زمان تمام زمین خدا را به یک دل عبادت نمایند و همگی به اسم خداوند توسل جویند ))(1)

حوادث متوالی زمان ظهور حجت آخرین در این فراز دعا از کتاب  صفنیای نبی اعلام شده است

 


بشارت ظهور حضرت مهدی (عج) در کتاب دانیال نبی:

 دانیال نبی در کتاب خود چنین به ظهور حضرت بشارت داده است :

(( در آن وقت سرور بزرگ میکائیلی که از جانب پسران امت قائم است خواهد ایستاد. در آن زمان قومت نجات خواهد یافت  از خوابندگان در خاک ))(2)زمین بسیاری بیدار خواهند شد ، بعضی حیات ابدی و بعضی حقارت ابدی می یابند. دانشمندان و کسانی که به راه صداقت رهبری نمایند در کنار او خواهند بود ،اماتو أی دانیال این کلمات را مخفی کن تا زمانی که علم زیاد گردد ، آنگاه که او بیاید بر بالای نهر ها    می ایستد  و بر آن ها حرکت کی کند . او ملبس به کتان است هیچ یک از شریران او را درک نخواهند نمود اما دانشمندان آنان او رادر ک خواهند کرد.(3)

 



 
نویسنده: وحید |  سه شنبه 86 مرداد 23  ساعت 12:41 عصر 

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
منتظرم
[عناوین آرشیوشده]